Roadtrip 1.0 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Kelly Attema - WaarBenJij.nu Roadtrip 1.0 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Kelly Attema - WaarBenJij.nu

Roadtrip 1.0

Door: Kelly Attema

Blijf op de hoogte en volg Kelly

14 April 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

De eerste vakantie is alweer voorbij! Jeetje wat gaat de tijd hier snel. Aan de ene kant heb je het idee dat je super lang weg bent, omdat je heel veel dingen ziet en doet. Aan de andere kant verbaas je je erover hoe snel je alweer bij de laatste bestemming bent aangekomen. Tijdens het reizen in de hostels ook super veel leuke mensen ontmoet. Veel mensen zijn alleen, dus je maakt snel contact met elkaar. Echt respect voor sommige mensen die al jaren de hele wereld rondreizen. Heel leuk om al die verhalen te horen. Tijdens onze reis hebben we ook super veel beleefd, vandaar de lange blog! Sorry!

We zijn begonnen in Lesotho (je spreekt het trouwens uit als lesoetoe), een land binnen in Zuid Afrika. Dit was ongeveer 8 uren rijden vanaf Port Alfred, dus vroeg in de auto zodat we voor het donker bij de lodge konden zijn. Zodra we de grens over gingen van Zuid-Afrika, naar Lesotho, zag je meteen al het verschil. In Lesotho is iedereen boer, ze wonen in van die ronde traditionele hutjes, er is geen bereik en een gebrek aan stroom. Het is een wonder dat onze auto de weg naar de lodge heeft overleefd, zoveel kuilen en stenen zaten er in de laatste 7 km naar de lodge. Eenmaal aangekomen werden we naar onze slaapplek gebracht, een rond traditioneel hutje met daarin 2 bedden en een kaars. Wat een lekkere rustige dagen heb ik daar gehad zonder stroom en bereik (voor het thuisfront iets minder, want ik kon 4 dagen niets van me laten horen). Tijdens ons verblijf in Lesotho hebben we een dag paard gereden door de bergen, wat een ervaring en een mooie natuur! Door alle reizen en tripjes kom ik erachter dat ik bepaalde dingen, zoals paardrijden best leuk vind, dat had ik niet verwacht! Verder nog een tour gehad door het dorp en gezien hoe primitief de mensen daar leven. Ze weten niet beter! We spraken met een leraar die had gestudeerd in de stad aan een universiteit, maar die wilde weer terug naar het dorp. Dit is hun manier van leven.

Vanuit Lesotho reden we door naar de Drakensbergen. De reis hoorde 6 uren te duren, maar werd uiteindelijk 9 uren. Ten eerste zijn we wel 3 keer aangehouden door de politie, voor niets. Ze zagen 5 blonde meiden in een auto en hoopten dat we met ze wilden trouwen. Uhhh nee.. Toen we de grens weer over wilden naar Zuid-Afrika kwamen we erachter dat we blijkbaar illegaal in Lesotho waren. Tijdens de eerste grensovergang was de politie te druk bezig met flirten, dat ze ons paspoort niet goed hebben gecontroleerd. Blijkbaar moet e een stempel hebben voor het land dat je uitgaat en het land dat je ingaat. Wij als Europeanen waar je makkelijk de grens over kan wisten dat natuurlijk niet, dus hadden 1 stempel om het land uit te gaan. Oepsie! Na veel praten en uitleggen mochten we gelukkig alsnog het land uit. De politie wilde ons eerst naar dezelfde grensovergang sturen als waar we erin kwamen, wat betekende dat we weer 6 uren terug moesten rijden. Help!

Eindelijk aangekomen in Drakensbergen kwamen we aan bij een super mooi hotel. Met zwembad, jacuzzi, lekker eten, leuke bar en een netjes en schoon bed met badkamer. De volgende dag zijn we meteen de Drakensbergen in gegaan, waar we een wandeling hebben gemaakt van 14 km. Nouja wandeling, het was meer klimmen en klauteren over de rotsen heen. Aan het einde ook nog een angst overwonnen met mijn soort van hoogtevrees. We moesten via een trappetje naar beneden, het enige wat je zag was afgrond. Vreselijk! But I did it! Jammer was dat het super mistig was, pas toen we op de terugweg waren trok het een beetje open. De tweede dag nog naar central Drakensberg geweest en hier een beetje getoured en koffie gedronken.

De volgende bestemming is Durban! Inmiddels hadden we geleerd van de tripjes naar de volgende bestemming, dus we zijn extra vroeg vertrokken dit keer. We kwamen mooi op tijd aan, hebben nog even geshopt en toen richting het hostel gegaan. In principe was Durban niet heel bijzonder. Het is een grote tropische stad, maar er viel niet heel veel te bekijken zoals je in een stad verwacht. De volgende dag maar naar de boulevard gegaan, rondgelopen en cocktails gedronken aan het strand. Want.. toen wij op het strand wilden gaan liggen kwamen natuurlijk de wolken tevoorschijn. Na de afgelopen sportieve dagen was dit opzich wel even lekker relaxed. Na 2 nachtjes in Durban moesten we alweer naar onze laatste bestemming. Coffee bay!

Wat is het daar mooi zeg! Een plaatsje aan de kust. Dit gedeelte heeft zich heel lang afgezonderd van Zuid Afrika, ze wilden graag independent zijn.. Dit zie je ook wel een beetje, want het was weer heel erg arm. Het hostel hier was super gezellig, . Bij het kampvuur djembe gespeeld, leuke locals ontmoet en veeeel cocktails gedronken. De volgende dag gingen we weer hiken, dit keer 9 km, langs het strand, over de heuvels richting hole in the wall. De hike was super mooi, prachtige uitzichten en veel dolfijntjes gespot. Onze gids, Silas maakte het ook weer erg leuk. Het begon al toen we hem belden om te vragen of hij nog plek had. Hij zei: 5 meiden? Ik heb jullie gezien! Jullie reden bijna mijn koe aan!! Toen we coffee bay inreden, had ik best wel het tempo erin, we wilden naar het hostel. Toen kwam er een neger met een kudde koeien voorbij op de weg die schreeuwde: “Watch my cow!” waarna ik toen boos gebaarde, ik zie je koeien echt wel mongool. Dat was een awkward momentje aan de telefoon. Gelukkig kon hij er in het echt wel om lachen. De hole in the wall was een gat in een rots… ja meer kan je er niet van zeggen haha. Terug gingen we gelukkig met de auto, onze voetjes deden best wel pijn. Lekker achter in de truck, over een hobbelweg, een hele ervaring. De laatste dag hebben we nog lekker op het strand vertoefd en toen zat de vakantie er helaas weer op!

Nu weer terug in het saaie Port Alfred, iedereen is op reis. Daarnaast is het ook niet echt mooi weer deze week, dus dat word veel films kijken om de tijd te doden tot ik pap, mam en keanu zondag kan halen.